Mytologia

 

 

Home Pokracovanie Tuatha de Danaanovia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        Na tejto stránke chcem predstaviť  mytológiu dávnych čias  a tým poukázať na jej hĺbku a charakteristickú črtu. Tieto príbehy sú  najlepšou vstupnou bránou do sveta svetovej mytológie a možno i náboženstva a snáď  pošepnú i to, čím sa inšpiroval napr. Mojžiš vo svojej knihe Genezis. Pochopíť zmysel a cieľ náboženstva, ktorého prvotnou úlohou bolo vysvetliť nepochopiteľné, vysvetliť dôvod hierarchického rozdelenia spoločnosti... 

V dnešnej dobe by  prvoradou úlohou náboženstva, nech je už akékoľvek,  malo byť rozdávanie nádeje a poskytnutie akejsi imaginárnej barličky o ktorú. sa človek v čase núdze môže oprieť.

Náboženstvo nesmie byť zneužívané na mocenské ciele zastrašovaním zotročovať a zväzovať mysle ľudí,

malo by naopak ducha oslobodzovať a spolu, ruka v ruke s vedou , filozofiou a životnými skúsenosťami

 pomôcť duchovnému rastu človeka a tým dozrieť k akejsi duchovnej múdrosti, ktorá. nám otvorí oči a oslobodí nás z pút dogiem, predsudkov a bludov .

 

NIKDY - sa nestaňte súčasťou "niečoho" "iba" z pocitu vďačnosti či zaviazanosti.

Pravé priateľstvo chápe dôležitosť individualizácie jedinca a nesnaží sa vnucovať vlastnú predstavu chápania sveta.

Skutočnú hodnotu priateľstva nájdete a oceníte v slobode ducha, nie v kázni či falošnej zväzujúcej morálke diktujúcej spôsob myslenia a žitia.

Pravé priateľstvo dáva podnety  rozvíja a podporuje  schopnosť  prejaviť vlastný pohľad a názor na danú problematiku.

RADA: zbierajte podnety a znalosti s informáciami a vytvorte si z nich vlastnú mozaiku, ktorá vás nebude zväzovať, ale naopak, ktorá dá vašim myšlienkam krídla, duši silu lietať a rozumu schopnosť napredovať - správnym smerom aj vďaka Zdravým morálnym princípom.

 

  *  vnímaje  *  spoznávajte  *  načúvajte *  obhajujte *  oponujte *  porovnávajte *  diskutujte  *  zvažujte * 

 

Boh nás nestvoril na to, aby sme sa stali bábkami v rukách iných.

 Nedal nám rozum a dušu na to, aby nám iný vnucovali (skostnatené) predstavy či názory ovplyvnené politickou či inou mocou.

Je VEĽKÝ rozdiel v tom či: nás učia / nám hovoria :ČO SI MÁME MYSLIEŤ a v tom AKO MÁME MYSLIEŤ   ...

 

 

MOTTO:  "Neustále je potrebné byť v pohybe, je potrebné stále sa vzdelávať.

  Až potom si môže človek povedať:

"Ano, chcem patriť k tomuto vyznaniu, k týmto dejinám, k tomuto osudu..." 

(E. Wiesel)

 

 Mytológia, človek a náboženstvo:

MÝTOS  - je grécke slovo, ktoré pôvodne znamenalo SLOVO, niečo POVEDANÉ, ale prekladalo sa aj ako POVESŤ od slova povedať.

Rimania ho prevzali a dali mu latinskú koncovku-us. Pdobne sa polantinčili mnohé mená zjavujúce sa v mýtoch Antiky.

Keby nejaký kmeň stojaci na nižšom stupni vývoja civilizácie stratil svoju mytológiu, nastala by neodvratná smrť spoločenstva.

Mytológia spoločenstvo ideologicky zjednocuje,  zdôvodňuje systém etických i sociálnych hodnôt. 

kliknite:

EGYPT SUMER
TIBET + ČÍNA IRÁN + INDIA
ÍRSKO - Tuatha De Danaanovia AFRIKA
AUSTRÁLIA MONGOLSKO
   

EGYPT                                    

Zo všetkých starých kultúr  Bllízkeho východu najrýchlejšie dozrel Egypt. Počiatky sumerskej kultúry v Mezopotánii sú síce staršie, v Egypte však už v 1. pol. 3. tisícročia pr. n.l. nachádzame tak vyhranené spoločenské, kultúrne a náboženské formy, že ďalšie dejiny Egypta až do gréckej doby sú vlastne len ich obmieňaním a opakovaním. Jedným z dôvodov bola i poloha, na kt. sa Egypt nachádzal: ťažko prekročiteľné prirodzené hranice tvorené najmä púšťou a morom, kt. ho chránili pred cudzími dobyvsateľmi. Životodarný Níl s pravidelnými záplavami  poskytoval dostatok potravy a skoro ustálené a pomerne pevné spoločenské zriadenie zaisťovali i značnú vnútropolitickú stabilitu, takže Egypťania mohli už na úsvite svojich dejín venovať  viac času sústredene a nerurušene svojmu vnútornému kultúrnemu rozvoju, od rozkvetu remesiel až po monumentálne stavby chrámov a pyramíd, od luxusnej starostlivosti až po jemné filozoficko-náboženské úvahy o podstate bytia, života a smrti . Kniha mŕtvych - podáva zaklínacie formulky, pomocou kt. sa má mŕtvy v sieni oboch právd Maat  obhájiť pred tribunálom bohov. Zaujímavosťou je i fakt, že pomocou formuliek mal oklamať porotu pozostávajúcu z 42 bohov a Anupa, a tým sa očisťiť, okr. i. osloviť každého boha nie vlastným menom ale lichotivou prezývkou ako aj dookola tvrdiť, som čistý /nevinný./Inšpirácia: 

1.had v biblii rozdvojeným jazykom tiež rozpráva dve pravdy, Maat však predstavuje 2 stránky pravdy: Pravú=pravda rozumui t.j. inteligencie, logiky a faktov, a Ľavú=pravdu srdca .

2. pravda sa váži na miskách váh - ešte aj v dnešnej dobe sú misky váh symbolom spravodlivosti...! 

3. taktiež rímske právo je založené na porote a hlavnom sudcovi, ktorí spoločne posudzujú vinu či nevinnu obžalovaného., kt. hoci je i vinný, stále tvrdí, že je nevinný, takže, keďže sa dali oklamať egyptský bo-ho-via, o čo ľahšie sa dá oklamať človek...? 

Najvýznamnejšou a najzávažnejšou bájou celého egyptského náboženstva je báj "O ISIDE A OSIRIDOVI" Báj malazrejme predovšetkým dvojitý význam. jednak bola mytickým obrazom zápasu  o trón a nástupníctvo. Mŕtvy faraon je boh Osiris, jeho dedič a nástupca je boh Hor: stelesnením jeho odporcu či odporcov a vôbec všetkej moci zla je boh Sutech. Tak má táto báj i i funkciu politickou, je akýmsi ideologickým zdôvodnením či  dokladom toho, že nový kráľ sa ujíma vlády z rozhodnutia bohov.  Druhý význam súvisí s uctievaním mŕtvych.  Nie len kráľ, ako už v Starej ríši, ale neskôr každý mŕtvy bol stotožňovaný s  Osiridom, Osiridov príbeh je zovšeobecnený a tak sa stáva modelom  ľudského údelu ale zároveň i základnou záhrobnou nádejou Egypťana, ako ju vo vyzretej podobe zobrazovali zvlášť ebozevské mystériá. V nich boli  dramatickým spôsobom predvádzané zasvetencom v tajných obradoch rozhodujúce udalosti tejto báje a tým poskytované uistenie, že i oni budú mať podiel na prekonaní smrti a tajomnej obnove života, ktorú stelesňoval Osiris, čiže egyptský boh Usir.

Stručný obsah báje: Atum splodil Šova ( prázdno, vzduch) a Tefnut ( vlhkosť, neskôr i poriadok). Tí zase splodili Geba (zem) a Nut ( nebo). A tí mali štzri deti: sznov Usira a Sutecha, dcérz Nut a Nebthetu. Eset, čiže Isis bola družkou Usira, t.j. Osirisa, Nebthet Sutechova. Po Gebovi, svojom otcovi, sa stalkráľom Usire. Kraľoval dobre, Sutech ho však nenávidel, zavraždil a  hodil ho do Nílu. Eset s Nebthetou  ho však našli, oplakali a ukryli . Sutech objavil skrýš , rozsekal Usira na kusy a rozniesol po Egypte.  Eset s Nebthetou však pomocou ďalších  bohov Usirove telo našli a , a Anup (šakal) ho zabalzamoval. Potom sa Eset v podobe holubice zniesla na Usirovu múmiu a počala. Sutech ju prenasledoval, ale ona sa ukryla v bažinách delty Nílu, kde porodila Hora. Keď Hor dospel, rozhodol sa pomstiť svojho otca Usira , premôcť Sutecha a získať kráľovstvo po otcovi. Pred súdnym tribunálom prebehne súd nad sporom Hora proti  Sutechovi, ktorý napokon vyhrá Hor.

Odporúčam literatúru: Výber starší literatury egyptské - František Lexa / Staroveké náboženstvá - Jan Heller / Bohovia a králi starého Egypta + Za siedmimy divmi sveta + Ich veličenstvá pyramídy- Vojtech Zamarovský

Back to Top

SUMER

Táto civilizácia vznikla v priebehu 6. tisícročia p.n.l. v južnej časti  krajiny medzi Eufratom a Tigridom / v Mezopotámii/. Osídlili sa najmä úrodné naplaveniiny, založili sa poľnohospodárske dediny spravované patriarchami. Základný prostriedok obživy-pôdu obrábali a bránili spoločne. V 5.a 4. st. p.n.l. sa celá Mezopotámska panva stala priesečníkom najrôznejších  kultúrnych vplyvov,kt. spojili skúsenosti  pôvodných obyvateľov  s nesemitskými i semitskými kmeňmi. V tomto "ohnisku starovekej civilizácie " získali rozhodujúci vplyv Sumeri, kt. sa sami označovali za ľud ENGI a svoju zem pomenovali KENGIR. Vzniká systém umelého zavlažovania pôdy, v kr. sú  šikovne vyžité výškové rozdiely v reliéfu krajiny. Používali klinové písmo, kt. zapisovali eposy na hlinené tabuľky a zároveň vznikajú i prvé slovníky /lexikálna verzia/ sumersko-akkadské akko aj  historické zápisy a právne záznami / zmluvy o kúpe a predji nehnuteľností/cca. od 27. st. p.n.l.

Náboženstvo : plyteistické, vzniklo z pravekého animizmu a totemizmu, neskôr s kult astrálnych božstiev. Vznik súžitím 2 odlišných etnických skupín  navzájom ovplyvňovali a formovali náboženstvo-vzťah jednotlivých bohov.

Pre sumerskou mytológiu je prízračné, že ani vládcovia pozemských a kozmických sfér si neboli nijako rovní. V Božom panteone vzniká vzbura pracovníkov /nižších bohov/ . Je to vlastne prvý popis protestu v literatúre. Spor má rozhodnúť vládca sladkovodných  hlbín  a pán múdrosti Enki. Prikazuje rodičke Ninmach stvoriť človeka, kt. bude miesto bohov obrábať zem.  Bohyňa najprv stvorí hlinené modely ľudí, kt. potom Enki určí osud a obdarí ich  schopnosťou pracovať a premýšľať. 

Stvorenie človeka umiesením z hlinypatrí do okruhu mytologickej tradície  juhomezopotámskeho mesta  Eridu, z kt. čerpali neskôr  Babilončania  /epos o Atrachasísovi/ a v narážkach sa s ním stretneme i v Epose o Gilgamešovi pri popise stvorenia divocha Enkidua a taktiež v Mojžišovej Genezis /kap I. 26-27, III. 19/  -Biblia. Tieto dva modeli ľudského tela však v sumerskom mýte ešte nie su ľudskými bytosťami schopnými používať rozum. Pre opitosť stvoriteľov je niekoľko  prvých bytostí stvorených nedokonali, sú slabí, a pod., boh múdrosti Enki im však napriek tomu určuje osud a dáva "vlohy". Človek teda vzniká z hliny zmiešanej s mäsom a krvou jedného z bohov / boh rozumu/. Taksa smrteľnému človeku dostáva nielen nesmrteľná zložka boha t.j. duša, kt. oživuje hmotu, ale i vina spupného boha, kr. sa vzbúril proti ostatným bohom a preto človek trpí dedičným hriechom.

Znalosť poľnohospodárstva bola posledným zo základných predpokladov úspešného rozvoja civilizácie medzi Eufratom a Tigridom.  Sumeri sa rozdelili do 3 veľkých skupín: roľníci-odvodzovali všetko od obrobenej pôdy, zo sladkej vody umelých kanálov a prírodných kanálov, lovci-verili v tajomnú silu hôr a pokladali sa za bohatierov ľudstva. Ešte v textu Starého zákona sa o tejto predstave dočítate v knihe NOE: "Kuš potom splodil Nimroda, ten sa stal na zemi prvým bohatierom. Bol to bohatiersky lovec pred Hospodinom, a preto hovorí: Ako Nimrod, bohatierský lovec pred Hospodinom. Počiatok jeho kráľovstva bol Babilon, Uruk, Akkad, A Kalné v zemi Šinear" /1. kniha Mojžišova, kap. 10,8-10/. a pastieri-spojovali svoju existenciu s kozmickým princípom životodárneho neba. . Všetky 3 skupiny splu tvorili ľudstvo /nam-lú-ulú/

Zánik a obnova- Sumeri spájali predstavu zániu kultúry s potopou sveta. Motív ohromnej záplavy, kt. sa preženie krajinou a zničí všetko živé, je veľmi starý. Najstaršie písomné zmienky o potope pochádzajú zo zač. 2. tisícročia p.n.l. a svedčí o skutočnosti, že výrazom "záplava" označovali sumeri obrazne a metaforicky určitý historický predel, kedy končí vývoj jedného a začína iné obdobie kráľovstva. 

Potopa /a-ma-ru/ tak oddeluje vládu dynastie v meste Isinu od  zániku nadvlády  Uru a je zdôvodnením prechodu štátnej moci do iného centra.  MYTOLOGICKÝ motív potopy je v mezopotámskej literatúre obsiahlo spracovaný v Epose o Atrachasísovi a v 11. tabuľke Eposu o Gilgamešovi. Od Babylončanov sa tiež dostal do textu starozákonnej knihy GENESIS /kap. 6-8/.  Zhoda v rozprávaní -epizóda varovania, návod k stavbe lode,  záchrana jednéo ľudského rodu a zvierat v pároch sú tak výrazné, že môžemte hovoriť o jednej z najstarších literárnych plžičiek. V sumerskej literatúre je varovaný Ziusudra, kráľ a kňaz v Biblii Noe. Na rozdiel od Biblie, kde je potopa dôsledkom skazenosti ľudstva a božieho sklamania v sumerskom epose príčina potopy udaná nie je. V oboch však človek na novo stavia základy na ČISTOM podklade. 

Najznámejšie mýty: Epos o Gilgamešovi ,  ENKI A NINMACH, ENÚMA ELIŠ /Keď hore/ 

Back to Top

Irán  India

Irán

Dve pahlavské legendy o zakladateľovi mazdismu Zarathuštrovi

Keď sa už blížilo k jeho narodeniu, prišli &ahriman, zloduchovia Horúčky, Bolesti a Vetra, každý so 150-timmi čertami, aby zabili Zarathuštru.  Vošli ako duchovia k jeho matke, ktorá dostala horúčku a bolesti. Ale odtiaľ bol na jednu míľu kúzelník menom Starak, ktorý bol najväčším kúzelníckym lekárom.  Vo viere v jeho schopnosti vstala zo svojho lôžka a putovala k nemu.  Posol Óhrmazdov zavolal: "Nechoď ku kúzelníkom, pretože ža nevyliečia, ale choď späť do svojho domu, natri si ruky kravským maslom, ktoré bolo roztopené nad ohňom, nechaj zhorieť palivo a vonné drevo pre seba a pre dieťa, ktoré je v tvojom živote!" Urobila tak a uzdravila sa. A po druhýkrát na ňu prišli všetci zákerníci a stúpenci, ale nezískali žiadny prostriedok a vrátili sa a povedali: "Pretože bol zo všetkých strán oheň nezískali sme žiadny prostriedok! S tým, ktorý má mnoho pomocníkov, neprebýva potom jeho  nepriateľ" Tej  istej noci, keď sa narodil, Ahriman si vyvolil svojho veliteľa a usporiadal svoje vojsko. Boli niektorí, ktorý s 1000-kou, iní s 2000-ckami čertov útokom bojovali proti príbytkom božstiev, hlavne proti samotnej svätožiare, ktorá v podobe ohňa bola zjavená pri narodení/pôrode. Nenašli však žiadny spôsob ani  prostriedok pre jeho plameň a žiaru do ďalekých miest. Nakoniec vyslal Ahriman Akómana a riekol: "Ty si najduchovnejší, teda si najtemnejší, vtrhneš pre oklamanie na Zarathuštrovu myseľ a obrátiš jeho myseľ a rozum na našu stranu - pre nás!" Ale proti nemu vyslal Óhrmazda Vohumana. Akóman mal náskok, prišiel prvý, podišiel k dverám a chcel vojsť dnu. Vohuman obratne ustúpil a riekol Akómanovi: "Vojdi dnu!"  Akóman uvažoval: "Nesmiem urobiť vec, o ktorej ten Vohuman hovoril!" Ustúpil späť, Vohuman vstúpil do vnútra a premiestnil sa k Zarathuštrovej mysli. Zarathuštra sa  zasmial, pretože Vohuman je duch, ktorý rozradostňuje.  

Tento príbeh legendy je pre bádateľa i pre laika jedným z najpríťažlivejších a najvýznamnejších literárnych druhov. Zobrazuje boj dvoch svetov: starého-odchádzajúceho a nového prichádzajúceho-lepšieho. Rodí sa nová civilizácia, človek objavuje nové sili.Kresťanský spisovatelia často hovoria o tom, že Zahrašutra je jediným človekom , ktorý sa pri narodení smial namiesto toho, aby plakal ako každé novonarodené dieťa.   Dozvedáme sa tu o vplivu moci kúzelníckeho stavu na vidieku, o boji dobra a zla, o presadiní plánu spásy, a zázrakoch a nadrirodzenej sile ohňa-ktorá bola v iránskej mystike najsilnejšou zbraňou dobra proti zlým bytostiam a najmä o humornom triku DOBREJ MYSLE ako získať pre svet dobra myseľ novonarodeného človeka-budúceho božieho vyslanca a o stupídne zatvrdnutom postoji ZLEJ mysle k svetu dobra i za cenu pohromy /...nesmiem urobiť vec, o ktorej ten Vohuman hovoril.../.

Zahrašutra prišiel k  brehu rieky Dátjá, aby lisoval Haomu. Rieka bola rozdelená na 4 prúdy. (symbolika znamenie že nová viera vystúpi štyrikrát v dejinách ľudstva so zvláštnou mocou).Zahrašutra ju prechádzal. Prvý prúd siahal po členky, druhý po kolená, tretí k rozkroku a štvrtý ku krku. /... / Keď vystúpil z rieky a obliekol sa, uvidel nesmrteľného svätého Vohumana v podobe krásneho muža, svietiaceho a žiariaceho, vlasy mal rozčesané na dve polovice cestičkou ( aby bolo ľuďom jasné, že vo svete je podvojnosť dobra a zla, a aby ľudia vedeli ku komu sa majú pripojiť)    / ... / 

Taj MahalIndia

O stvorení sveta

Bolo len TO a bolo tmou, bez prejavenia a bez príznakov. TO, ktoré nemožno poznať a pochopiť, a bolo akoby celkom spalo.Potom sa prejavil vznešený DUCH, ktorý vzniká sám sebou, rozháňač tmy, majúci silu všetkých veľkých živlov, a priviedol TO k prejaveniu.

Sám povstal Ten, ktorého poznať možno len inak ako zmyslami, Ten večný, zložený zo všetkého, ktorého nemožno rozlíšiť, vnímať a chápať. Zatúžil stvoriť zo svojeho tela rozličné tvory: myšlienkou vytvoril najprv vodu a vložil do nej semeno. Bolo to vajce, potom zlaté a so žiarou slnka a v ňom sa zrodil sám Brahma, praotec svetov...

V tom vajci pobudol Vznešený celý rok a potom sám od seba svojou vlastnou myšlienkou to vajce rozdelil na dve polovice.  A z tých dvoch polovíc vytvoril nebo a zem a uprostred oblohu a osem svetových strán a miesto pre trvalé vody.

Vybral zo seba ducha, ktorý je a súčasne nie je, a z ducha jáství, toho pána a tvorcu uvedomiac si seba samého, a tiež veľkú dušu a všetky tri základné vlastnosti a potom postupne päť zmyslov. 

Potom nechal prestúpiť drobnými čiastočkami týchto šiestich svoje častice a stvoril bytosti

Tak vstúpili v bytie veľké živly so svojimi činnosťami a duch so svojimi drobnými časticami, ten tvorca bytostí.Z nevnímateľných častí podoby tých siedmych premocných podstát potom vzniká tento svet a z nehynúceho všetko pomynuteľné.

A Brahma vydojil z ohňa a vetra a slnka pre úspech obete odvekú trojicu Rg, Jadžus a Sáma a čas a jednotky času a tiež súhvezdia, planéty rieky, more a skaliská, roviny ako i nerovnú pôdu, askézu, reč, rozkoš a túžbu a tiež hnev. A z túžby stvoriť bytosti stvoril tvorbu.

A aby rozlíšil rozličné skutky, oddelil od seba právo a bezprávie, a spojil bytosti do párov, ako sú šťastie a zármutok.A koho spojil Pán na počiatku s tou ktorou činnosťou, tú koná sám od seba, vytváraný znova a znova. A aby sa ľudia množili, stvoril ON z úst, paží, stehien a nôh bbráhmana, kšatriju, vášje a šúdru.

Rozpolil svoje vlastné telo a polovičky vznikol muž a zdruhej polovičky vznikla žena. (...)

Viac o Indii nájdeš na: http://www.tourindia.com/htm/homepage.htm

Back to Top

Tibet,Čína

...A tak na začiatku bol vesmír prázdym a nekonečným priestorom. Keď sa z desiatich strán zdvihol vietor a jeho prúdy sa zmiešali, vytvorila sa sféra vzduchu. Táto sféra má šedomodrú farbu a je neobyčajne celistvá. Na výšku meria 600 miliard jódžan a jej šírku číslom nemožno vyjadriť.

Nad sférou vzduchu sú zhromaždené masy vôd a tvoria veľký oceán.

Nad týmto oceánom sa dvíha pevnina celá zo zlata, rovná ako dlaň. Uprostred pevniny sa týči kráľovná hôr Meru, tvorená najrozmanitejšími drahocennými látkami. Podobá sa náprave vodného kolesa a vznikla sama od seba.

Viac o Tibete nájdeš na: http://www.tibetinfo.net/    alebo  http://www.tibet.org/

Back to Top

 

TUATHA de DANAANOVIA

Tuatha De Danaanovia priplávali pred dávnymi časmi s veľkým loďstvom do Írska a vzali zem Fir Bolgom, ktorí tam žili pred nimi. Príchodzí boli ľudom bohyňe Danu a ich učení muži vládli veľkými silami a všetci ich ctili, adoby boli sami bohmi.  Vyznali s v rôznych  druidských  umeniach, taktiež v kúzlach, vo veštení a stykkoch so záhrobím. Druidskému umeniu sa naučili v štyroch  mestách  zo severných ostrovov, ktoré sa volali Falias, Gorias, Findias a Murias.  

....Zvyšok príbehu nájdete tu 

    AFRIKA

Afrika je Bohyňa v slonej koži.

Afrika je kolískou ľudstva. Objavili tu najstaršie nálezy človeka.

Afrika je kolískou náboženstva:  Biblia - náboženstvo vychádzajúce z Egypta, sa z AFRIKY rozšírilo do celého sveta.

Afrika, to sú Hererovia, Masajovia, Krováci, Pygmejovia...

Afrika, to je Madagaskar a Móric Beňovský:) ....toto je trochu môj úlet, pravdou však zostáva že práve rodák zo Slovenska významne ovplyvnil históriu Madagaskaru.

HEREROVIA (južná Afrika).......Prarodičia Mukurua (on) a Kamangarungu (ona) vyrástli z mýtického stromu života OMUMBORONBONGY. 

MASAJOVIA....robili iniciáciu = obriezku dospievajúcej mládeže. Až po obriezke sa stali právoplatnými dospelými príslušníkmi kmeňa.

PYGMEJOVIA ich prvensto spočíva v najnižšom vzraste na svete. Dospelý jedinec dosahuje priemernú výšku cca. cca136 cm (žena) a 142 cm (muž). Typickou črtou Pygmejov sú krátke nohy v porovnaní s dlhým trupom a tiež pomerne husté ochlpenie tela.

Viac o AFRIKE najdete na: http://www.ify.ch/africa/default.asp

     

Back to Top