Pokracovanie

 

 

Home Up

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

AUSTRÁLIA

Pôvodnými obyvateľmi Austrálie sú ABORINGOVIA.

Aboringovia vytvorili pozoruhodnú kultúru pretrvávajúcu v nezmenenej podobe 10 000ce rokov. Do  Austrálie prenikli pred viac ako 30 tis. -50tis. rokmi.

Aboringovia sa nezaoberajú životom po smrti, ale radšej sa obracajú k ich minulému mýtickodejinnému obdobiu, ČASU SNOV-DREAMTIME. V tejto tajuplnej dobe dostal svet dnešný tvar. Po povrchu sa pohybovali predkovia Aboringov, ktorí mali podoby prebraté z prírody. Muži boli klokani alebo vtákmi Emu, ženy zase sýkorky alebo figy. Lovili, tancovali a svojimi stopami tvarovali povrch krajiny. Stredobodom týchto dianí boli totemové oblasti-územia tabu, posvätné miesta, späté s určitým kmeňom. Ich náboženské predstavy rešpektujú spolupatričnosť s prírodnými danosťami oblasti, ktorú momentálne obývajú. Domovinu majú údajne prepletenú stopami predkov a tá rozpráva o ich putovaní, ale i o ich vlastnej činnosti. Domorodí Aboringovia do dnes veria, že sa do pôvodného sveta času snov opäť niekedy vrátia.

Totemové symboli (stretávame s s nimi predovšetkým u prírodnýchnárodov), zobrazujú rozčlenenie obyvateľstva do daného spoločenstva-klanu.

Majú dva vzájomne prepojené spôsoby určovania totemickej príslušnosti:

  1. prostredníctvom rodovej súvislosti
  2. na základe mýtickej tradície

2. - novoredenec dostane svoj totem vďaka miestu, kde si žena prvýkrát uvedomí svoje tehotenstvo. V dávnych dobách, na konci času snov, zanechali arandskí totemickí predkovia na určitých miestach deti duchov mai aurlí. Podľa predstáv Arandov tieto deti duchov neustále čakajú na nové prevtelenie. Z tohto dôvodu pravidelne prichádzajú na miesta svojho vzniku. Tu sa nanovo prevtelia do budúceho novorodenca tej ženy, ktorá si na niektorom z týchto totemických  miest uvedomí svoju graviditu.

Určená klanová príslušnosť je rozornateľná prostredníctvom kamenných alebo drevených predmetov nazývaných čuringy, ktoré znázorňujú symbolickú funkciu daného klanu.

ULURU -obrovský kamenný monolyt známy pod menom Ayer Rock.

Uluru je mýtickým symbolom Aboringov a na mnohých miestach je  poznačený ich rukou.

Viac o Austrálii a Aboringoch nájdete na:  http://www.crystalinks.com/ayersrock.html

http://www.zyra.org.uk/uluru.htm

http://www.dougplummer.com/aus/ayers.html

http://www.yourdon.com/photos/1973AyersRock.html

 

FotoalbumMONGOLSKO

  Mongoli uctievali NEBO a ZEM.

VEČNÉ MODRÉ NEBO bolo najvyšším božstvom, stvoriteľom všetkého a vládcom sveta. Spoločne s MATKOU ZEMOU (Edugén) bolo volané za svedka pri prísahe. Sú o tom dôkazy v literárnych pamiatkach z 13. a 14. storočia ako aj v správach cestovateľov. Kult patrí k starej kultúre kočovných národov Vnútornej Ázie.

Podľa budhistických predstáv sa živý tvorovia znovuzrodzujú v šiestich stavoch:

  1. Bohovia

  2. Duchovia

  3. Ľudia

  4. Zvieratá

  5. Besi

  6. Trpiaci v pekle

Žiadny z týchto šiestich stavov nie je konečný, ale vrámci ustavičného kolobehu sa môžme prerodzovať vo všetkých šiestich. Jediným trvalým únikom z tohoto kolobehu je dosiahnutie nirvány.

  1. Mongoli verili v dušu, ktorá môže vstupovať do tela aj ho opúšťať. Toto je základom šamanskej mytológie aj praxe. Človek má podľa šamanizmu niekoľko duší. Nesmrteľnú dušu, ktorá opúšťa telo v spánku, pri chorobe a pri šamanskom tranze. Po smrti odlieta a stáva sa duchom, alebo sa vracia do neba.

  2. Telesná duša živého človeka nikdy neopúšťa a zotrváva s jeho telom až do úplného rozkladu, t.j. 3-5 rokov po smrti.

Duša mŕtveho sa podľa lamaizmu nachádza asi 40 dní v akomsi prechodnom stave, než sa opäť prevtelí. V tom čase blúdi v medzi preľudmi a hľadá cestu. Lamovia recitujú nad mŕtvym vybrané pasáže z KNIHY MŔTVYCH, aby duši pomohli prekonať tento stav a nájsť cestu.

Z duší ľudí, ktorí zomreli neprirodzenou smrťou alebo z duší hriešnikov sa stávajú démoni, ktorí škodia človeku.

Starí Mongoli verili, že po smrti človeka ostáva jeho duša v lebke. Odtiaľ pravdepodobne pramení viera v sakrálnosť hlavy (aj jej pokrývky). Nesmie sa prekročiť cez hlavu ležiaceho alebo spiaceho človeka.

Pokrývka hlavy-klobúk je veľmi dôležitou súčasťou garderóby a dodnes sa nasadí na hlavu na znak úcty-pri vstupe do jurty, pri návšteve.

Šamanizmus - bol v Mongolsku rozšírený pred príchodom lamaizmu.

Šaman je centrálnou postavou šamanizmu. Prostredník medzi človekom a duchmi. Jeho úlohou je liečiť, prevádzať vyprevádzať duše do ríše mŕtvych, vyháňať zlých duchov, prinášať obete, vkladať životnú silu do amuletov, privolávať dážď,...veštiť. Šaman v tranze odchádza na symbolickú cestu aj s pomocnými duchmi do sveta duchov a odtiaľ prináša hľadané- napr. úlovok pre lovca, dieťa pre rodičov, a pod. Funkcia šamana bola dedičná. Šamanom sa mohol stať aj potomok človeka, do ktorého udrel blesk, do ktorého sa vtelil duch iného človeka, ktorý zomrel násilnou smrťou, kto našiel predmety, ktoré používa šaman. Šamani s veľkou magickou silou boli často kováči.

Mongoli verili, že človek má 6končatín: nohy, ruky, hlavu a hruď..

Mongoli stvrdzovali priateľstvo tak, že si porezali malíček a vzájomne si ústami odsali krv. /pokrvné priateľstvo/.

Kameň - Mongoli verili v kúzelnú moc kameňov. Hrdinovia eposov často prichádzali na svet s čiernym kameňom v dlani.  Čierny kameň v dlani je symbolom  mimoriadnej sily a najlepšou zbraňou proti všetkým zlým silám.

Mongoli odjakživa verili v moc slova, v jeho schopnosť ovplyvňovať život človeka, prírodu, vytvárať konkrétne veci. Zariekaním prosí prírodné sily o pomoc, ochranu, o zdar. Zariekavania používajú Mongoli do dnes pri rôznych pracovných a slávnostných príležitostiach: pri svadbách, obliekaní prvého oblečenia dieťaťu a pod.

Vek - Mongoli si svoj vek počítali nie odo dňa narodenia, ale odo dňa počatia (teda s pridaním jedného raka)

Zdroj- kniha: Chán Geser vládca desiatich svetových strán/Príbehy zo starého Tibetu ako si ich rozprávali Mongoli.

Viac o Mongolsku na: http://www.christian-siemer.de/wappen/asien/mongolei.htm

http://laurencio.webz.cz/mongolxel/toli/enlaces.htm

Mapa: http://www.lib.utexas.edu/maps/middle_east_and_asia/mongolia_rel96.jpg